Reflektion

Är strukturerad reflektion vägen till hållbart ledarskap?

En kollega tipsade nyligen om vikten av att avsätta tid för reflektion – helt ostört från skärm, mejl och telefon. Det påminner om Bill Gates berömda “Think Week”, då han drar sig undan till en stuga för att läsa, tänka och planera utan avbrott. Den här nivån av återhämtningsstrategi kan vara nyckeln för skolledare som vill hitta nya insikter och strategier bortom vardagens brus.

Att vara skolledare innebär ett tungt ansvar och höga förväntningar. En färsk enkät från Skolledaren.se visar att 84 % av rektorer regelbundet arbetar övertid—många lägger fem till tio extra timmar på mejl, möten och akuta ärenden. Men hur mycket arbete är egentligen “lagom”?

Hur mycket arbete är “lagom”?

Forskning från Intoo – baserad på en Stanford-studie – visar att effektiviteten stiger fram till cirka 50 timmar per vecka, för att sedan snabbt dala och vid 55 timmar närma sig ett kollapsläge. De som aldrig tar en hel ledig dag presterar sämre per arbetad timme än de som regelbundet vilar. Runt 38–40 timmar per vecka verkar ligga närmast den produktiva och hållbara nivån—samma nivå som i många av världens lyckligaste länder.

Återhämtningens betydelse

Det räcker inte med mikropauser—även om en femminuterspromenad eller en stunds stillhet kan skärpa fokus, varnar Arbetsmiljöverket för att obalans mellan krav och återhämtning leder till försämrat minne, koncentration och kreativitet. WHO/ILO konstaterar dessutom att regelbundet över 55 timmars veckoarbete ökar risken för stroke med 35 % och hjärtsjukdom med 17 %.

Effekter på hjärnan och beslutsfattandet

När hjärnan är överbelastad ökar risken för beslutsfattandetrötthet—viktiga val skjuts upp eller tas på rutin. En pilotstudie i Occupational & Environmental Medicine visar att personer som arbetar över 52 timmar i veckan får förändringar i de exekutiva hjärnregionerna som styr planering och impulskontroll. Över tid riskerar dessa neuroadaptiva förändringar att försämra både tänkande och känsloliv.

Empati och social förmåga under stress

Ledarskap handlar om relationer, men akut stress dämpar vår förmåga till medkänsla. En studie i Journal of Neurosciencevisar att stresshormonet kortisol minskar generositet i sociala experiment. För skolledare kan det innebära att man upplevs otillgänglig eller kall just när omtanken behövs som mest.

En väg framåt: Månatlig reflektionstid inspirerad av “Think Week”

För att fånga upp idéer och insikter kan varje medlem i ledningsgruppen avsätta en hel arbetsdag i månaden helt avskärmad från mejl, telefon och möten. Inspirerade av Bill Gates berömda “Think Week” stänger man då av både mobil och jobbmail, kommer förberedd med utvalda artiklar eller kapitel om ledarskap, pedagogik eller aktuell skolforskning. Under dagen tar en kollega hand om det operativa på skolan.

När dagen är slut sammanställer man de mest värdefulla insikterna i några konkreta punkter som tas med tillbaka till nästa ledningsmöte.

Kan detta vara vägen ett mer hållbart ledarskap och bättre ledarskap för skolan. Vi pratar ofta att arbeta mer förebyggande och främjande men glömmer ofta oss själva i allt åtgärdande och operativt.

Joel Gudheimsson © 2025

Skolledarliv

Joel Gudheimsson © 2025

Skolledarliv